Thursday 17 July 2014

Frasa Asas

Pic: Constantin Artachino

Tegur Sapa

Merhaba Hai
Selam Salam
Nasulsunuz? Apa khabar? (sopan)
Nasulsun? Apa khabar? (tak rasmi)
Ne haber? Apa yang baru? Apa cerita?
Iyiyim teshekkürler Baik, terima kasih

Adunuz ne? Siapa nama? (sopan)
Adun ne? Siapa nama? (biasa)
Benim adun Tara Nama saya Tara
Memnun oldum Suka bertemu anda

Lütfen Sila
Teşekkür ederim Terima kasih
Bir şey değil Sama-sama

Erkekler var muh? Anak-anak ada?
Yok Tiada
Evet Ya
Hayir Tidak

Efendim Maafkan saya
Afedersiniz Minta maaf
Özür dilerim Saya minta maaf
Hoşça kalun Saya pergi dulu
Güle güle Selamat jalan

İyi Türkçe konuşamuhyorum
Saya tak reti bahasa Turki dengan baik

İngilizce biliyor musunuz?
Boleh bercakap bahasa Inggeris?

Burada İngilizce konuşan birisi var muh?
Ada sesiapa di sini boleh berbahasa Inggeris?

Dikkat! Jaga-jaga!

Günaydin Selamat pagi
İyi akşamlar Selamat petang
İyi geceler Selamat malam
İyi uykular Selamat tidur
Hoş geldiniz Selamat datang
Anlamadim Tak faham
Tuvalet nerede? Tandas di mana?

No comments:

Post a Comment