Thursday 17 July 2014

Jamak

Contoh

Senarai Contoh untuk Bahan

Kitab (Buku) - Kitablar (Buku-buku)
Pikap (Kereta) - Pikaplar (Kereta-kereta)
Yağach (Pokok) - Yağachlar (Pokok-pokok)
Gül (Bunga) - Güller (Bunga-bunga)

Senarai Contoh Lain

Er (lelaki) - Erler (lelaki ramai)
Ayal (perempuan) - Ayallar (wanita ramai)
Öy (rumah) -  Öyler (rumah-rumah)
Istakan (cawan) - Istakanlar (cawan-cawan)
Jam (cawan) - Jamlar (cawan-cawan)
Inek (lembu) - Inekler (lembu-lembu)
At (kuda) - Atlar (kuda-kuda)

Jamak

Jamak ini merupakan bentuk yang merujuk kepada lebih daripada satu bahan atau orang. Contohnya, saya bertutur dua bahasa. Jamak dalam bahasa Melayu tidak sama seperti jamak dalam bahasa Barat. Selalunya terjemahan diberi dalam imbuhan berganda atau pun dengan bilangan.

Men bir tilda sözleymen.
Saya satu bahasa bertutur.

Biz üch tilda sözleymiz.
Kami bertutur tiga bahasa.

U köp döletlerni ziyaret qildi.
Dia melawat banyak negara.

Hazir ular khushal.
Sekarang mereka bergembira.

Uning besh qizil ayiqi bar.
Dia mempunyai lima buah kasut merah.

Men bir piyazsalmighan sandwich alimen.
Saya mahu sandwich yang tiada bebawang.

Frasa Kecemasan

Yardemlishing! Tolong!
Qutquzush mashinisi chaqiring! Panggil ambulans!
Man ga dokhtur lazim! Saya perlukan doktor!
Eng yëqın doraxana nede? Di mana farmasi terdekat?
Siz yakhshimu? Awak ok?
Men aghriq! Saya sakit!
Saqchi chaqiring! Panggil polis!

Rahasia kejayaan itu adalah mengetahui sesuatu yang orang lain tidak tahu
- Aristotle

No comments:

Post a Comment